توصيه‌هاي يوفا به داوران
 
داوری فوتبال
جدیدترین اخبار داوری فوتبال ایران وجهان
سه شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, :: 18:40 ::  نويسنده : مهدی قاسمی

 


چند ماه پيش، داوران درجه يك اروپا در آنتاليا تركيه دور هم جمع شدند و به جديد‌ترين توصيه‌هاي كميته داوران يوفا گوش سپردند. يوفا در اين گردهمايي از داورانش خواست كه از سلامتي بازيكنان در زمين حفاظت كنند، از چهره فوتبال صيانت كنند، رفتارشان متناسب با جايگاه‌شان به عنوان سفيران يوفا باشد و هر نوع تلاش براي تباني را كه شاهدش بودند، به يوفا گزارش كنند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علاوه بر اين، هاگ دالاس يكي از مقامات كميته داوران يوفا دستورالعملي را كه يوفا در ابتداي فصل به داوران ارائه كرده بود، مجددا يادآوري كرد. بر اساس اين دستورالعمل، در صورتي كه بازيكني با داور درگير شود يا خطاي خطرناكي انجام دهد بايد جريمه سنگيني برايش در نظر گرفته شود.

دالاس مي‌گويد: خيلي مهم است كه از سلامت بازيكنان حفاظت شود و بازيكنان در زمين احساس امنيت كنند. وظيفه داور اين است كه پليس زمين باشد و اطمينان كسب كند كه همه چيز بر اساس قوانين فوتبال پيش مي‌رود. همچنين داوران بايد رويكرد پيشگيرانه داشته باشد. توصيه ما اين است كه تا زمان رخ دادن حادثه صبر نكنند بلكه پيش از وقوع حادثه بازي را متوقف كنند.

همچنين از داوران خواسته شد با بازيكناني كه تمارض مي‌كنند تا داور، حريف را جريمه كند برخورد شود. دالاس به داوران گفت: مراقب اين موضوع باشيد و به بازيكن خاطي هشدار بدهيد تا بداند كه شما به اتفاقات درون زمين مسلط هستيد. اگر بازيكني خواست شبيه‌سازي كند، در هر قسمت كه از زمين باشد، بايد جريمه شوند.

در اين گردهم‌آيي به داوران تاكيد شد كه آمادگي پيش از مسابقه اهميت زيادي دارد و مخصوصا بايد خود را از جنبه تاكتيكي آماده كنند. جايگيري درست ـ حضور داشتن در موقعيت مناسب در زمان مناسب ـ به داور كمك مي‌كند كه بتواند تصميم‌هاي درستي بگيرد. يوفا از داورانش انتظار دارد كه رفتارشان هنگام مسابقه و همچنين قبل و بعد از مسابقه به گونه‌اي باشد كه سفيران خوبي براي يوفا باشند. دالاس خطاب به داوران گفت: همواره رفتار حرفه‌اي خود را نشان دهيد. شما نماينده يوفا، كشور خودتان و همچنين خانواده‌تان هستيد. همواره چه درون زمين و چه خارج از زمين مسابقه رفتار حرفه‌اي داشته باشيد. هيچ وقت نمي‌دانيد كه در هواپيما چه كسي روي صندلي پشت سر شما نشسته است. شما چهره‌هاي معروفي هستيد و به سرعت شناخته مي‌شويد. اگر هنگام سفر يونيفورم فدراسيون كشورتان را بر تن مي‌كنيد بايد بسيار مراقب باشيد.

دالاس همچنين خطرات شبكه‌هاي اجتماعي را يادآور شد و گفت: گاهي اوقات ممكن است سخن نامناسبي بگوييد يا حرف‌تان خارج از بستر متن تحليل شود. شما از آنجايي كه داوران بين‌المللي هستيد، در رقابت‌هاي داخلي كشورتان در سطح بسيار بالايي قضاوت مي‌كنيد و به همين دليل بايد بسيار مراقب باشيد.

وي همچنين با هشدار درباره خطرهاي ناشي از شرط‌بندي و تباني گفت: از شما مي‌خواهيم كه اگر در هر زماني به موضوعي مشكوك بوديد، بلافاصله به يوفا گزارش كنيد. داوران در معرض تهديد هستند بنابراين آسيب‌پذير نباشيد.

دالاس همچنين در گفت‌وگو با وب‌سايت يوفا درباره هدف از برگزاري اين گردهم‌آيي گفت: ما دو دوره متفاوت برگزار مي‌كنيم. يكي براي داوران سطح اول و يكي براي داوراني كه به تازگي به جمع داوران بين‌المللي پيوسته‌اند. هدف از گردهم‌آيي آن‌ها اين بود كه به خانواده يوفا معرفي شوند. سعي داريم به داوران‌مان يادآوري كنيم كه بايد رويكرد باثباتي داشته باشند. انتظار باشگاه‌ها، مربيان و بازيكنان نيز از داوران همين است. همچنين لازم بود به داوران جديد نشان دهيم كه چه انتظاراتي از آن‌ها مي‌رود و چه استانداردهايي را بايد رعايت كنند. سطح بالاي فوتبال نيازمند سطح بالاي داوري است و نسل آينده داوران سطح اول در اينجا جمع شدند.

وي ادامه داد:‌فكر مي‌كنم دوره‌هايي مثل اين نشان مي‌دهد كه مي‌توانيم از تجربه يكديگر چيزهاي زيادي بياموزيم. داوران جوان مي‌توانند از داوران باتجربه بياموزند. داوران باتجربه مي‌توانند جوان‌ها را راهنمايي كنند و مسيري را كه جوان‌ها بايد طي كنند به آن‌ها نشان دهند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان داوری فوتبال و آدرس davaraneparsi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان