کدام داور پرسپولیسی؟کدام داور استقلالی؟
 
داوری فوتبال
جدیدترین اخبار داوری فوتبال ایران وجهان
یک شنبه 15 بهمن 1391برچسب:, :: 11:3 ::  نويسنده : مهدی قاسمی

 [تصویر:  IMAGE634949824480528750.jpg]
روزی که مسعود عنایت در یک سنت‌شکنی پای داوران خارجی را برای قضاوت دربی از ایران قطع کرد و سوت حساس‌ترین بازی سال را به داوران ایرانی سپرد حاشیه‌های انتخاب داور داربی نیز آغاز شد. معمولا از هفته‌های قبل از این بازی، گمانه‌زنی‌های مختلفی مبنی بر اینکه این بازی را چه داوری سوت خواهد زد شروع می‌شود.


به همین خاطر در سال‌های اخیر کمیته داوران ترجیح داده نام داور داربی را در آب‌نمک بخواباند و آن را تا یک روز قبل از شروع بازی رسانه‌ای نکند. اما هر بار با شنیدن نام‌های مختلف اعتراضات تیم‌ها شروع می‌شود . آبی‌ها نبش قبر می‌کنند و فلان پنالتی سوخته هفته‌های آغازین لیگ را به یاد می‌آورند که داور مورد نظر برایشان نگرفته. قرمزها به بازی سال گذشته تیم‌شان با فلان تیم استناد می‌کنند که داور بخت برگشته بازیکن حریف را اخراح نکرده. مظنونین و متهمینی که به جانبداری از رنگ‌ها مورد ظن و اتهام قرار می‌گیرند‌. هر چند همه می‌دانیم که این بازی‌ای است که می‌خواهند کفه ترازو را به نفع خودشان سنگین کنند. در اینجا سعی کرده‌ایم نمونه‌هایی از مواد ذکر شده را بیان کنیم.

موزون پرسپولیسی نمی‌خواییم
انگ سرخابی بر داوران مربوط به سال‌های اخیر نیست. این انگ قدمتی به اندازه تاریخ داربی دارد. چه از روزی که عبدالرضا موزون اولین داور ایرانی که سوت داربی را به صدا درآورد تا روزی که محسن ترکی سوت این بازی را نواخت این انگ بر پیشانی داوران بوده است. از عبدالرضا موزون یاد کردیم بد نیست بدانید موزن پیش از اینکه به داوری روی بیاورد مثل اکثر داوران آن موقع فوتبالیست بود و بعد از اینکه فوتبال را کنار گذاشت لباس داوری به تن کرد و وارد این حرفه شد‌.

البته همین پیشینه برایش درد‌سر‌ساز شد و تاجی‌های سابق او را متمایل به پرسپولیسی‌ها می‌دانستند. وقتی او قرار شد در یکی از روزهای فرودرین ماه سال 1346 برای اولین بار دیدار سرخابی‌ها را سوت بزند این آبی‌ها بودند که نسبت به انتخاب این داور اعتراض داشتند و او را یک پرسپولیسی نامیدند حتی کار به جلسات شبانه هم کشیده شد تا او را عوض کنند اما حمایت‌های جعفر نامدار مرد با‌نفوذ کمیته داوران که خود شاهینی بود باعث شد تا این افتخار نصیب عبدالرضا موزون شود تا اولین ایرانی باشد که سوت داربی را به صدا درآورده است.

هر چند در آن بازی دو تیم به تساوی رسیدند و گلی رد و بدل نشد و موزون با یک قضاوت خوب جای حرف و حدیثی باقی نگذاشت اما همین اعتراضات باعث شد تا در بازی برگشت بهادر‌خان پاکستانی این بازی را سوت بزند.

گل‌شان را ندید و منفورشان شد
ارشد برازنده نیز از جمله داورانی بود که پرسپولیسی‌ها دل خوشی از او نداشتند. ماجرا نیز مربوط به بازی جنجالی 27 دی ماه سال 1349 است. جایی که دو تیم با قضاوت ارشد برازنده به زمین رفتند. او که خود قبل از این بازیکن سابق تهرانجوان بود در دقیقه 82 و در حالی که بازی یک بر یک مساوی بود گل سالم محمود خوردبین را مردود اعلام کرد تا عزیز اصلی بازیکن پرسپولیسی‌ها حسابی از خجالت این داور در بیاید و آن سیلی معروف را نثار این داور کند.

بعد از آن در آستانه داربی تهران هر گاه نام ارشد برازنده برای قضاوت این بازی مطرح می‌شد پرسپولیسی‌ها علیه او جبهه می‌گرفتند و آن بازی ناتمام جنجالی را به یاد می‌آوردند. آن‌ها معتقد بودند برازنده هوای تیم رقیب را داشته و به عمد‌ا‌ گل را مردود اعلا‌م کرده. فرضیه‌ای که البته هیچگاه ثابت نشد و برازنده در بازی‌هایی که بعدها یک طرفش تاج بود قضاوت عادلانه‌ای انجام داد.

البته همان گل مرود باعث شد تا ارشد برازنده دیگر هیچوقت این شانس را نداشته باشد که دوباره داربی را سوت بزند و آن بازی جنجالی نیمه‌تمام برای همیشه پرونده این داور را برای قضاوت داربی بست. اشتباهی که برای ارشد برازنده گران تمام شد.

بازیکن استقلال، دشمن استقلال
این هم از شانس بد داوری است که در جوانی بازیکن تیم تاج تبریز بوده و در زمان قضاوتش به پرسپولیسی بودن متهم می‌شود. سخن از بهمن بهلولی است. داوری که بیست و هشتمین داربی تهران را در هفتم فروردین 1366 سوت زد. بازی‌ای که حواشی انتخاب داوراش خیلی بیشتر از خود بازی بود. استقلالی‌ها بهلولی را متهم می‌کردند که یک پرسپولیسی دو‌آتشه است‌.

آن داستان معروف رخصت گرفتنش از پروین برای اینکه سوت پایان بازی را به صدا در آورد آن روزها کلی سر و صدا به پا کرده بود. هواداران استقلال بهلولی را از دوستان نزدیک علی پروین به حساب می‌آورردند که آن روزها همه‌کاره پرسپولیس بود. استقلالی‌ها قضاوت بهلولی را جانبدارانه می‌دانستند و خواستار این بودند داور دیگری این بازی را سوت بزند.

البته از بدشانسی بهلولی در آن سال هر وقت او برای استقلال سوت می‌زد یا می‌باخت یا مساوی می‌کرد و برعکس قضاوت‌هایش برای پرسپولیسی‌ها خوش‌یمن بود .و پرسپولیس با قضاوت های او بازی هایش را با برد به پایان می برد. به هر حال بهلولی این بازی را سوت زد اما مجبور شد نود دقیقه شعار داور پرسپولیسی را تحمل کند.او بعدها در یک مصاحبه عنوان کرد هیچگاه هیچ علاقه ای به پرسپولیس نداشته.

آنالیرور استقلال

رئیس فعلی دپارتمان داوری از جمل داورانی است که همیشه به جانبداری از استقلالی‌ها متهم می‌شد. حسین عسگری که در دوران قضاوتش هیچ گاه این شانس را نیافت که داربی تهران را سوت بزند ‌همیشه مورد غضب پرسپولیسی‌ها بود. یک‌بار هنگامی که زمزمه حضور این داور در داربی تهران پیش آمد با واکنش پرسپولیسی‌ها روبه‌رو شد تا خیلی زود این قضیه منتفی شود.

در مورد عسگری گفته می‌شود یک‌بار که در ازبکستان برای نماینده این کشور قضاوت می‌کرده اطلاعات کاملی از این تیم را به استقلالی‌ها رسانده که قرار بود هفته بعد در مقابل این تیم به میدان بروند. هر چند قضیه جانبداری عسگری از استقلالی‌ها مانند برچسبی که این روزها افشاریان مبنی بر اینکه او مشاور ارشد تیم آلومینیوم هرمزگان است هیچگاه ثابت نشد اما انصافا او جزو معدود داورانی بود که هیچگاه به سرخابی‌ها باج نداد و قضاوت خوبی از خود نشان می‌داد.


می‌خواست حال غیاثی را بگیرد، مرادی قربانی شد
وقتی که پس از چندین سال غیبت داوران ایرانی در داربی همای سعادت بر دوش محسن ترکی نشست تا پس از سال‌ها داربی را یک داور ایرانی سوت بزند این امیدواری برای دیگر داوران ایرانی به‌وجود آمد تا آن‌ها نیز این شانس را داشته باشند تا در بازی‌های بعدی قضاوت داربی را در تالار افتخارات‌شان ثبت کنند.

مسعود مرادی که در سال‌های آخر قضاوتش را می‌گذارند و قضاوت داربی را برای تکمیل کردن افتخاراتش کم داشت از جمله داورانی بود که تمایل داشت قبل از بازنشستگس داربی را سوت بزند. از این رو وقتی در داربی شصت و هفتم برای دومین‌بار قرار بود یک داور ایرانی این بازی را سوت بزند همه نگاه‌ها متوجه مسعود مرادی بود.

حتی مسعود عنایت – رئیس وقت کمیته داورن- بی‌میل نبود این دیدار را به مرادی بسپارد. از این رو توافقات شفاهی را با این داور به عمل آورده بود تا مرادی این بازی را سوت بزند. اما جالب است بدانید این‌بار نه اعتراض مسئولین تیم‌ها و هوادارنشان که یک داور باعث شد تا رای عنایت برگردد و مرادی این شانس بزرگ را از دست بدهد.

هر چند او برای این که به آرزویش برسد مجبور شد یک سال صبر کند‌. وقتی ‌رضا غیاثی که همگان از رابطه کارد و پنیری او و عنایت خبر داشتند یک هفته قبل از داربی در برنامه نود با قاطعیت عنوان کرد شک نکنید مسعود مرادی داور داربی است و بعدها در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های مختلف پیشگویی‌اش را بیش از پیش رسانه‌ای کرد ،مسعود عنایت ‌برای اینکه حرف دشمن قسم خورده‌اش خراب از آب در بیاید به فاصله دو روز تا داربی مسعود مرادی را از این بازی برداشت و برای بار دوم ترکی را مامور قضاوت این بازی کرد. هر چند خود او بعدها جوسازی پرسپولیسی‌ها علیه مردای را دلیل این امر دانست اما گزینه اول به واقعیت نزدیک‌تر بود.

به دردسرش نمی‌ارزه‌، بی‌خیاله خداداد
خداداد افشاریان نیز مانند حسین عسگری که ‌به آن اشاره شد هرگز این شانس را نیافت تا قضاوت در داربی سرخابی را در کارنامه‌اش ثبت کند. برخلاف عسگری که پرسپولیسی‌ها از او دل پری داشتند این‌بار نوبت استقلالی‌ها بود که افشاریان را به ضدیت با تیم محبوبشان متهم کنند و چنان بر این طبل بکوبند تا کمیته داوران را مجاب کنند تا دور این داور را خط بکشد.

وقتی‌ کمیته داوران بعد از اینکه محسن ترکی چند بار داربی را سوت زد ترجیح داد قضاوت این بازی را از حالت تکراری در بیاورد و آن را به داور دیگری بسپارد نام سعید مظفری‌زاده و خداداد افشاریان بیش از دیگر داوران مطرح شد. منتقدان اما تجربه کم مظفری‌زاده را به یاد عنایت می‌آوردند و او را مجاب می‌کردند که برای این بازی از داور باتجربه‌تری استفاده کند از همین رو شانس افشاریان برای قضاوت داربی بیشتر می‌شد.

او سال‌های آخر قضاوتش را می‌گذراند و اشتباهات احتمالی هم چندان دامن گیرش نمی‌شد. اما سعید مظفری‌زاده در ابتدای راه بود و اشتباه در این بازی می‌توانست او را به عمق چاه ببرد. همه شواهد حکایت از این داشت که افشاریان قاضی این بازی خواهد بود. از آن روز به بعد مصاحبه‌های مختلف استقلالی‌ها شروع شد که این داور را به ضدیت با تیم‌شان متهم می‌کردند.

گفتگوهای انتقادی آبی‌ها تمامی نداشت و هر روز کمیته داوران را بیش از پیش مجاب می‌کرد تا نسبت به انتخاب افشاریان تجدید نظر کند. هیمن امر کافی بود تا مسعود عنایت به سراغ شاگرد جوانش برود و سعید مظفری‌زاده را برای این بازی انتخاب کند. افشاریان بعد از آن هیچگاه این فرصت را نیافت تا داربی را سوت بزند حتی در روزهایی که به نظر می‌رسید با استقلالی‌ها مهربان‌تر از گذشته شده است.

دست از سرم بردار‌! دست از سرش برنداشت
محسن قهرمانی هم از جمله داورانی است که این شانس را داشت که سوت داربی را به صدا در بیاورد اما او نیز به همان سرنوشتی دچار شد که قبل‌تر ‌ مسعود مرادی تجربه کرده بود ‌.قهرمانی که قرار بود دربی هفتاد و یکم را سوت بزند تا بعد از محسن ترکی دومین مشهدی باشد که به این افتخار نائل می‌شود سرمست از این انتخاب بود و خیالش از بابت مصاحبه مسئولین سرخابی راحت .

چرا که او در آن فصل با کاستن از وزنش یکی از بهترین داوران لیگ بود و در قضاوت‌هایی که برای این دو تیم داشت کم‌اشتباه ظاهر شده بود و هیچکدام از این دو تیم از این داور مطالباتی نداشتند. اما درست به فاصله 24 ساعت تا دربی و رسیدن قهرمانی به آرزویش همه نقشه‌هایش نقش بر آب شد.

این‌بار هم پای رضا غیاثی در میان بود. گفته می‌شود غیاثی عصر همان روز به دیدار تاج- رئیس کمیته داوران- رفته بوده و او را مجاب کرده بود تا قهرمانی را از این بازی بردارد‌. دلیل این امر را هم حساسیت این دو تیم نسبت به داور اعلام کرده بود. این در حالی است که وقتی‌ نام قهرمانی برای قضاوت این بازی به صورت غیر‌رسمی رسانه‌ای شد هیچکدام از مدیران و مربیان دو تیم واکنش منفی‌ای بروز ندادند.

همین امر باعث شد تا قهرمانی نیز از این بازی برداشته شود و داور همیشه آماده داربی محسن ترکی جانشین او شود. خیلی‌ها کدورت قدیمی غیاثی با قهرمانی را دلیل این کار می‌دانند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان داوری فوتبال و آدرس davaraneparsi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان