تشكيل اتحاديه داوران فوتبال؛ آرزويي كه به حقيقت مي‌پيوندد؟
 
داوری فوتبال
جدیدترین اخبار داوری فوتبال ایران وجهان

 جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۰

d2.jpg

تشكيل اتحاديه‌اي مستقل و مختص داوران، آرزويي بوده كه همواره ذهن اعضاي جامعه داوري فوتبال را به خود مشغول مي‌كرده است. اينك اما در سال 1391، بحث تشكيل اين اتحاديه، بيش از هر زمان ديگري رنگ و بوي جديت به خود گرفته است. داوران و پيشكسوتان عرصه قضاوت در زمين چمن، يكصدا با هم از تشكيل اين اتحاديه استقبال مي‌كنند و اين كار را فرصتي براي بررسي و حل و فصل مشكلات جامعه داوري مي دانند.

 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از اين كه اتحاديه باشگاه‌هاي فوتبال در ايران، انجام امور مربوط به دريافت مجوز حرفه‌اي باشگاه‌ها را بر عهده گرفت و بازيكنان هم صاحب اتحاديه‌اي مختص خود شدند، اينك صحبت از تشكيل اتحاديه مربيان و داوران به ميان آمده است. اصولا تشكيل اتحاديه‌هاي صنفي مي‌تواند منشاء تاثيرات مثبتي باشد و در صورتي كه اين تشكل بتواند وظايف خود را به درستي انجام دهد و از پازوهاي اجرايي قوي برخوردار باشد، بار سنگيني را از دوش تشكيلات فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ بر خواهد داشت.

 

ايسنا براي بررسي اين موضوع كه تشكيل اتحاديه داوران چه منافعي براي جامعه داوري دارد و براي انجام درست امور به چه امكانات و شرايطي نياز دارد، با چند تن از داوران و پيشكسوتان داوري به گفت و گو نشسته است كه در ادامه مي‌خوانيد:

 

* حسين عسگري (رييس دپارتمان داوري فدراسيون فوتبال): كميته‌ داوران به اتحاديه مشاوره مي‌دهد

 

اگر اتحاديه داوران تشكيل شود، مي‌تواند امتيازات بيشتري براي داوران كسب كند كه شايد خود داوران نتوانند به تنهايي اين كار را انجام دهند. البته براي انجام چنين كاري و شكل گرفتن صحيح اتحاديه داوران، بايد افرادي پيگير شوند كه دائما به دنبال اجراي اين كار باشند و امور مربوط به آن را انجام دهند. به هر حال تشكيلاتي از اين دست به يك باره و از هوا نمي‌آيد، بلكه بايد براي انجامش تلاش كرد و زحمت كشيد.

 

چارچوب وظايف اتحاديه داوران طبق قانون و تجربه كشورهاي ديگر كاملا روشن است و هيچ تداخلي با كار كميته‌ داوران نخواهد داشت. اگر داوران با عضويت در اتحاديه و پرداخت حق عضويت، آن را تشكيل دهند، به مرور، كارها روي غلتك مي‌افتد و اين كار منشاء تاثيرات مثبتي براي جامعه داوري مي‌شود. كميته‌ داوران هم مي‌تواند هر كجا كه نياز به مشاوره و راهنمايي بود، به اتحاديه كمك كند.

 

* هدايت ممبيني (داور بين‌المللي فوتبال): داوري‌ها آماتور مانده‌اند

 

تشكيل اتحاديه داوران مي‌تواند خيلي تاثيرگذار باشد، ولي به شرطي كه به حل مشكلات جامعه داوري كمك كند و در حد حرف باقي نماند. شرح وظايف اتحاديه‌ هم بايد كاملا روشن باشد، هر چند فكر مي‌كنم هنوز جايگاه اتحاديه‌ها در فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان مشخص نشده است.

 

مشكلات جامعه داوران زياد است و اتحاديه بايد براي حل و فصل آنها اولويت‌بندي داشته باشد. به عنوان نمونه ساختار كميته‌ داوران و دپارتمان‌ داوري مي‌توانند با كمك اتحاديه، آموزش داوران را بهبود دهند. متاسفانه در حالي كه فوتبال روز به روز حرفه‌اي‌تر مي‌شود، داوري‌ها آماتور مانده‌اند!

 

* محمد رياحي (پيشكسوت داوري) : خيلي وقت است كه به دنبال تاسيس اتحاديه هستيم

 

سال‌ها است كه تلاش مي‌‌كنيم چنين اتحاديه‌اي براي داوران تشكيل شود. بارها كار تاسيس آن تا مرحله آخر پيش رفته، ولي نمي‌دانم چرا جلوي تاسيس آن را گرفته‌اند. اگر اتحاديه داوران تشكيل شود، بسيار خوب است، چون اين تشكيلات مي‌تواند در زمينه امكانات رفاهي، بيمه داوران و ساير مشكلات آنها ورود كند و نيز در گردهمايي‌هاي اتحاديه مي‌شود، جديدترين متدهاي داوري و قوانين آن را مورد بررسي و تبادل نظر قرار داد.

 

* اسماعيل صفيري (كمك داور بين‌المللي ايران): آيا فوتبال ما به جايي رسيده كه تشكيلات داوري از فدراسيون جدا شود؟

 

ابتدا بايد ببينيم كه اساسنامه چنين اتحاديه‌اي چيست و چه كساني مي‌‌خواهند آن را شكل دهند. بايد ديد كه آيا فوتبال ما به جايي رسيده است كه تشكيلات داوري‌اش از فدراسيون فوتبال جدا شود؟ اكنون كشورهاي حرفه‌اي در زمينه فوتبال هم به چنين هدفي دست پيدا نكرده‌اند، پس ابتدا بايد نقش اتحاديه و شرح وظايف آن روشن شود و سپس بررسي شود كه بازوي اجرايي آن چيست؟ اكنون تمام امور مربوط به داوران از طريق هيات‌هاي استاني و فدراسيون فوتبال دنبال مي‌شود و اتحاديه مي‌تواند بخشي از اين امور را بر عهده بگيرد.

 

همان گونه كه اتحاديه باشگاه‌ها اعلام آمادگي كرده است كه بازي‌هاي ليگ برتر را برگزار كند، ممكن است كه اتحاديه داوران هم اعلام كند كه مي‌تواند راسا امور مربوط به داوري را عهده دار شود؛ در اين صورت بايد ديد كه آيا اين اختيار به آن داده مي‌شود يا حرف‌ها در حد شعار باقي مي‌مانند؟ مشكلات جامعه داوري هم زياد است، ولي براي حل آنها بايد همه اجزاي فوتبال از جمله داوران، بازيكنان ، مربيان، باشگاه‌ها، ناظران و ... دست به دست هم بدهند. اگر اين اجزا از هم گسيخته باشند، هيچ كاري درست نمي‌شود.

 

* پرويز سيار (پيشكسوت داوري): تشكيل اتحاديه داوران، تجاوز به حقوق سايرين نيست!

 

حدود پنج سال پيش، حميد استيلي و چند تن ديگر بحت تشكيل اتحاديه بازيكنان را مطرح كرد و جلساتي هم در اين خصوص برگزار شد، ولي به سرانجام نرسيد، چون گرفتاري‌هاي افراد مانع از حضور دائم آنها مي‌شد. مساله تشكيل اتحاديه بازيكنان در آن زمان به فراموشي سپرده شد، تا اين كه امسال اين اتفاق رخ داد كه كار فوق‌العاده‌‌اي است. در مجموع تشكيل اتحاديه، اقدامي عليه هيچ نهاد، سازمان يا فردي نيست و فقط قرار است از هر گروهي كه اهداف مشترك دارند،‌ حمايت كند. همان طور كه اهداف بازيكنان با مربيان و داوران متفاوت است و تشكيل اتحاديه براي آنها به يك نياز تبديل شده است، داوران هم نياز دارند كه اتحاديه‌اي مجزا و مخصوص به خود داشته باشند.

 

تشكيل اتحاديه داوران به هيچ وجه كوچك‌ترين تعدي و تجاوز به حقوق كسي نيست و تنها به دنبال احقاق حقوق داوران است. تشكيل اين اتحاديه به اين دليل ضروري است كه هميشه ناخواسته حق كسي يا گروهي پايمال مي‌شود؛ پس براي گرفتن اين حق يك تشكل سازمان يافته نياز است كه داراي اساسنامه مشخص باشد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان داوری فوتبال و آدرس davaraneparsi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان