میزان درآمد داوران در جهان و مقایسه با ایران
 
داوری فوتبال
جدیدترین اخبار داوری فوتبال ایران وجهان

 سال گذشته بر اساس تصمیم کمیته داوران حق الزحمه داوران لیگ برتر از 320 هزار تومان در هر بازی به 500 هزار تومان رسید. داور چهارم هم حق الزحمه اش به 220 هزار تومان افزایش پیدا کرد. ناظر داوری و نماینده فدراسیون هم حق الزحمه شان به 200 هزار تومان برای هر بازی رسید. فوق العاده ماموریت داوران لیگ برتری هم 50 درصد افزایش یافت و در قسمت مسابقات لیگ های پایه و همچنین رقابت های زیر نظر سازمان لیگ آزادگان با افزایش 30 درصدی حق الزحمه همراه شد.
دستمزدهای جدید داوران در ایران همچنان تقریبا یک دهم دستمزد داوران اروپایی است. در کشورهایی که لیگ های پیشرفته و توسعه یافته ای دارند، یا اینکه حقوق داوران بالاست، اما همچنان فاصله دستمزدشان با دستمزد بازیکنان بسیار زیاد است. به طور متوسط دستمزد بازیکنان در اروپا 50 برابر دستمزد داوران است. علاوه بر آن، با وجود آنکه دستمزد داوران در خیلی از کشورها برای چرخاندن زندگی کافی است، اما به جز اسپانیا، در سایر کشورها داوری هنوز یک شغل حرفه ای نیست.

رتبه 5 در آسیا

حسين عسگري: دستمزد داوران ليگ برتر در رده پنج آسيا قرار دارد
رئيس دپارتمان داوري در نشست خبري كميته داوران فدراسيون فوتبال بار ديگر با تاكيد بر اينكه داوران فوتبال پاك و سالم هستند، گفت: دستمزد داوران ما در رده پنجم آسيا است. حسين عسگري با اشاره به اينكه30 درصد رشد فوتبال مربوط به بحث داوري است، ادامه داد: بين داوراني كه خوب كار مي كنند و ديگران تفاوت وجود دارد. در آسيا پس از كشورهايي مثل امارات، قطر، ژاپن و كره جنوبي، ما بيشترين دستمزد را به داوران مان مي دهيم، به گونه اي كه اگر داور خوب كار كند و بتواند در يك ماه چهار قضاوت داشته باشد، نزديك به دو ميليون تومان دريافت مي كند. همچنين رضا غياثي عضو كميته داوران در اين نشست درباره داوري هاي نيم فصل گفت: بيشترين اشتباهات داوري در نيم فصل اول به ضرر تيم سايپا بوده است اما اين باشگاه هيچگاه جنجال رسانه اي ايجاد نكرده است كه به همين دليل از آنها تشكر مي كنم اما درباره وجود تخلف از سوي داوران بايد بگويم كه خوشبختانه هيچ گونه تخلفي از سوي داوران ما صورت نگرفته است. داوران ما سالم و پاك هستند و كميته داوران نيز آنها را كاملاً زير نظر دارد. 

داوران فوتبال شغل پراسترس و دشواری دارند. آنها باید ناظر به اجرای مقررات بازی، 90 دقیقه تمام تحت شرایطی سخت باشند. برای همین همواره نارضایتی داوران از میزان حق الزحمه ای که می گیرند، وجود داشته است. تا حدی که این اواخر در اسکاتلند و فرانسه کار به تهدید اعتصاب هم کشیده شد. موضوع دستمزد داوران در فوتبال همواره بحث برانگیز بوده است. مدافعان افزایش دستمزد داوران اعتماد دارند که برای جلوگیری از فساد و ارتشا در داوری، باید دستمزد داوران بالا باشد تا در پی آن هزینه رشوه دادن به داوران نیز بالاتر برود و داوران به راحتی برای دریافت رشوه وسوسه نشوند.
در لیگ فوتبال آمریکا دستمزد داوران کم و بیش به لیگ ایران نزدیک است. در آنجا یک داور برای هر بازی دست کم 565 دلار می گیرد. با بالا رفتن تجربه، این حق الزحمه به 875 دلار هم می رسد. برای داور چهارم حق الزحمه از 205 دلار در هر بازی شروع می شود و تا 285 دلار قابل افزایش است. این دستمزدها البته برای مرحله اول لیگ است و در مرحله پلی آف بیشتر می شود. یک داور برای بازی های مرحله اول هزار دلار، راند دوم 1200 دلار و در نهایت 1500 دلار دریافت می کند. کمک داور نیز در مرحله اول پلی آف 520 دلار، مرحله دوم 525 دلار و آخر سر 750 دلار می گیرد.
در اروپا میزان حق الزحمه ها بسیار بالاتر است. در لیگ برتر انگلستان داوران برای هر بازی 1170 پوند (1675 دلار) می گیرند. البته در آنجا داوران به جز حق الزحمه هر بازی، یک حقوق ثابت سالانه حدود 33500 پوند (53 هزار دلار) هم می گیرد که رقم قابل توجهی است. روی هم دستمزد داوران در انگلستان می تواند در سال به 60 هزار پوند برسد.
در دسته اول بوندس لیگای آلمان داوران برای هر بازی حدود چهار هزار یورو (5500 دلار) می گیرند. علاوه بر آن 500 یورو هم اسپانسر داوران فدراسیون فوتبال آلمان برای هر بازی می پردازد. اما داور شدن در دسته اول بوندس لیگا خیلی سخت است. برای اینکه داوری بتواند در بوندس لیگای اول سوت زد، باید تا 25 سالگی دست کم در دسته چهارم سوت زده باشد. این بدان معناست که او باید در جوانی کار داوری را شروع کرده باشد.
در لیگ دسته سوم آلمان که دو سال است حرفه ای شده، یک داور برای هر بازی 750 یورو (1050 دلار) می گیرد. در بوندس لیگای دوم که دسته دوم ساختار لیگ آلمان محسوب می شود، داور برای هر مسابقه دو هزار یورو (2800 دلار) می گیرد.
در لیگ ایتالیا دستمزد داور برای هر بازی 3400 یورو (4870 دلار) است. در فرانسه حق الزحمه هر مسابقه 2750 یورو (4000 دلار) است و داوران پرتغالی نیز هر بازی حدود 1200 یورو (1700 دلار) می گیرند.
بیشترین دستمزد را داوران اسپانیایی می گیرند؛ چون همان طور که ذکر شد در اسپانیا داوری یک شغل حرفه ای است. دستمزد یک داور لالیگا برای هر بازی شش هزار یورو (8500 دلار) است، یعنی 18 برابر دستمزد یک داور در لیگ برتر ایران.

دستمزد 18هزار یورویی داوران لیگ1 لالیگا

داوران رقابت‌های لالیگا، شرایط مالی و اقتصادی خوب و قابل قبولی دارند. طبق گزارش منتشره در روزنامه اسپورت کاتالونیا، یک داور شاغل در رقابت‌های دسته یک لالیگا، ماهانه در حدود 18هزار یورو دریافت می‌کند که سالانه مبلغ 200 هزار یورو خواهد بود.هریک از داوران اسپانیایی در ازای هر قضاوت 3438 یورو دریافت می‌کنند. آنها دست کم در هر ماه دو بازی را قضاوت می‌کنند. طبق گزارش منتشره در این روزنامه، تیم داوری مبلغ 12هزار یورو بابت تبلیغات دریافت می‌کنند. دستمزد ماهانه کمک داورها 1440 یورو است و داور چهارم 1435 یورو دریافت می‌کند. این طور به نظر می‌رسد که داوران اسپانیایی درآمد خوبی دارند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان داوری فوتبال و آدرس davaraneparsi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان